top of page

AFRIKA

13.6.-4.7.2018

Kenya, Tanzania, Zanzibar

21 dní. Dvě africké země. Jeden ostrov. 7 dní safari. Velká pětka a milion dalších zvířat. 10 dní u moře. Prázdný pláže a každej den alespoň jedna ryba k obědu/večeři. Několik afrických dešťu. Smlouvání, hodně smlouvání. Žádnej JetLag :-)

ITINERÁŘ

DAY #6   Diani Beach

DAY #7   Diani Beach → Nyali Beach

DAY #8   Nyali Beach, noc v Mombasa

DAY #9   6:30am bus z Mombasy, 17:00 v Arushe (Tanzania)

DAY #10 Tarangire NP

DAY #11 Lake Manyara

DAY #12 Ngorongoro NP → Arusha

DAY #13 Arusha, přelet 13:30 → 14:30 Stone Town (Zanzibar)

DAY #14 Stone Town (Prison Island, snorchling & Spice tour)

DAY #15 → Nungwi Beach

DAY #21 Stone Town 17:30 →→→ PRG

unnamed (1).jpg
Vízum & Očkování

Vízum do Keni je nejlepší sjednat online TADY (eVisa visitors). Stojí 51USD + poplatek
za platbu kartou. Vyplníte spoustu osobních údajů a je nutné uploadovat pas, fotku a itinerář plánované cesty (žádný stres, je ho formalita, nikdo už to dál kontrolovat nebude). Zapamatujte si heslo do online systému, potvrzující mail vám totiž nepřijde a
je možné, že na letišti v Praze či při přestupu budou chtít vidět potvrzení. I bez potvrzení by vás ale měli pustit letět, protože vizum prý lze zařídit i na místě...

Vízum do Tanzanie se vyřizuje při příletu/pozemním přestupu hranic. Rovněž stojí 50USD.

Je nutné se nechat očkovat! Žlutá zimnice je povinná a bez mezinárodního očkovacího průkazu s potvrzením vás přes přes hranice z Keni do Tanzánie nepustí. Jak je to opačným směrem nevím, ale tipuju, že podobně. Dejte si tedy pozor, že nejen nechat očkovat, ale hlavně si s sebou vzít ten mezinárodní očkovací průkaz.

Vedle žluté zimnice, což je očkování na celý život, je doporučován tříletý břišní tifus. Já si ho dala, ale je to na vás.

Doprava

Nakombinovala jsem přílet do Nairobi a odlet ze Zanzibaru.

Komplet safari jsme měli zařízeno přes místní agenturu, vozili nás safari dodávkama nebo jeapama. Do Mombasy jsme přelítali letadlem a po válečce na pláži absolvovali celodenní autobusový přesun do Arushy. Zkoušela jsem všemožné kombinace přeletů a přejezdů odjinud, ale toto vyšlo nejlépe poměr cena/výkon/čas.

Z Arushy na Zanzi jsme letěli místní linkou Air-Viva (na netu se dočtete spoustu názorů, že tadle společnost vůbec neexistuje, ale nebojte se ji. Je nejlevnější, lítá stejnejma letadlama, jediný rozdíl je, že letenku vám vypíšou růčo :-D). Jinak kratší přejezdy včetně těch delších zanzibarských jsme vždycky brali taxi.

unnamed (2).jpg

SAFARI

Obepsala jsem asi 30 společností organizující safari a z nich vyselektovala 3, se kterými jednala dále. Stejně jako všude v Africe musíte prostě smlouvat, bundlovat a dávat třeba další požadavky. Díky tomu se vám podaří vyjednat deal někdy i o několik stovek dollarů levnějí než ostatní spolucestující. Před odletem jsem hodně řešila, jestli safari zabookovat předem nebo až na místě. Nakonec jsem to riskla a dobře udělala. Vyjednejte si podmínky a řekněte, že zbytek dojednáte na místě. Díky tomu si okouknete agenturu, zjistíte jak moc důvěryhodně vypají a hlavně nebudete muset posílat spoustu peněz předěm. ​Nebojte, místo na safari se najde vždycky, tydle výlety se jen tak nevyprodaj ;-)

Nakonec jsem vybrala společnost Go East Africa. Tadle relativně nová agentura sídlí v officu v centru Nairobi se spoustou dalších agentur, vede ji úžasná Martha, která mi odpověděla asi na 20 mailů a potvrdila všechno, co jsem si navymejšlela :-)

Safari jsme koupili jako bundle - keňské + tanzánské, v ceně jsme měli každý den 1l vody, ubytování, dopravu (z hotelu/letiště/autobusáku i zpět na letiště) a jídlo (snídaně, oběd formou bufetu nebo lunchboxu, večeře jak kdy)​. Za todle všechno jsme zaplatili IN TOTAL: 1030USD.

Důležité je zmínit, že zájezdy nejsou limitované agenturou, kterou si vyberete. V autě se vás sejte třeba 5 agentur najednou.

Náš výlet měl 4 části:

​​

SAFARI V KENI

Vyjíždíte z Nairobi brzo ráno. Rychle si ale zvykněte, že v Africe všechno hrozně trvá. Budete tedy hodně čekat. Krom toho silnice, dá-li se to tak nazývat, jsou v tristním stavu. Ano, horší než D1. Takže strávíte hodně času v autě.

Maasai Mara lze dát ve dvou dnech, ale dle mého je to zbytečnost. Celý den se tam jede, pak se vyráží na večerní safari. Následující den dáte ranní game drive (tak se říká safari) a zase jedete zpět. Je lepší tedy mezi tyto dva dny vměstnat ještě jeden den, který celý strávíte v parku.

V Keni se jezdí SafariVanem, max. kapacita je 8 lidí + řidič, který i plní úlohu průvodce. Nejlepší místa jsou v první řadě za řidičem (největší prostor na nohy a skvělý přístup do otvírací střechy).

Spí se ve velkých stanech s betonovým podlažím, vlastní kouplenou (chápej: evropský záchod + umyvadlo se zrcadlem + trubka ze stěny se studenou vodou). Super je, že do stanů se vejdou normální postele a "pokoje" disponujou i světýlkem a zásuvkou (ač naše nefungovala :-D)
Většina lidí absolvuje jen Maasai Mara, my ale doporučujeme nakombinovat i s Lake Naivasha parkem. Tadle oblast skrývá 3 hlavní aktivity:

1. projížďka lodičkou po Lake Naivasha (nutno připlatit 20USD)

2. během lodního je možno připlatit dalších 30USD a vystoupit na Crescent Islandu. Todle byly ale asi nejlíp utracený peníze ever! Na tom ostrově totiž chodíte pěšky mezi žirafama, zebrama, pakoněma, atd. Pro mě největší highlight celýho tripu. Vřele doporučuju.

3. v rámci Naivasha NP najdete i Hell's Gate - park, kde si lze za 5USD vypůjčit kola a mezi zvířatama se projíždět. Todle bylo trochu slabší, ale zážitky vyvážila návštěva Gorge na konci Hell's Gate. Provádí zde dobrovolníci na 2USD, je tady mega vedro, ale stojí to za to. Občas lezete po skalách, kde protýká voda, šplháte po provazích a mrknete se i na místo, kde se natáčela Tomb Rider.

MOMBASA

Rovnou z Naivasha parku jsme se nechali hodit na letiště a po 10pm dorazili do Mombasy. Odtud jsme vzali taxi za 50USD na Diani Beach (po Africe nechceš v noci jezdit městskou). Taxi jsme objednávali online, na letišti vyjde dráž.

Diani je prý nejkrásnější pláž Keni. Krom toho, že je vážně nádherná, tady skoro nikdo nebyl. Ano, bílá několikakilometrová pláž jen pro nás. Úžo.

Dobrý je se vždycky s taxikářem skamarádit, líp se pak smlouvá. S tím naším jsme si následně (už ne přes online systém) vyjednali i přejezd z Diani na Nyali za 20USD a z Nyali do centra Mombasy za 5USD. Je to dražší, protože jsme každou cestu museli trajektem.

Nyali beach je asi stejně krásná a stejně bílá jako Diani. Můžete zde i kitovat (nám se nějakym způsobem podařilo dostat několikahodinovou lekci zdarma).

Obecně doporučujeme bydlet hned na pláží, přístupy z města na pláže jsou různýma houštěma a ač se málokdy bojim, todle nebylo zrovna příjmený.

SAFARI V TANZÁNII

Hlavním safari město Tanzánie je Arusha. Odtud vyjíždíte do všech parků na západě. My do Arushy přicestovali autobusem z Mombasy. Na autobusáku si nás vyzvedla agentura a odvezla do B&B. Brzo ráno se pak vyráží na safari do vybraných parků. My začínali baobabovým Tarangire parkem, další den prozkoumali baboonový park Lake Manyara a poslední si střihrli Ngorongoro park v kráteru.

V Tanzanii se jezdí jeapama. Jsou značně pohodlnější než vany v Keni, vejde se do nich 6 cestujících + řidič, (nikdo nemusí sedět veprostřed a každý má své okýnko). Ty lepší auta mají dokonce nabíječky.

Spí se v klasických stanech, což se nám moc líbilo. Ve společných sprchách překvapivě tekla teplá voda a v kempu jsme měli dokonce bazén. Kdo nedává stan, může si připlatit (cca 20USD/noc za pokoj). Vtipné je, že každá skupinka má svého kuchaře. My měli fakt mistra kuchaře, vařil absolutně skvěle a vždycky jsme měli několik chodů.

ZANZIBAR

Před letištní halou čeká milion taxikářů. Budou vás chtít hodit do centra Stone Town za 50USD, fair je usmlouvat to za max 10USD. Super je bydlet v Medině, máte to pak všude kousek. Vtipný je, že ale spousta hotelů není označená a ani je nenajdete, my našli až ten třetí v pořadí.

V centru jsme objevili i super agošku na výlety a proto doporučuju: Snorkelling Zanzibar Tours. Jsou dost flexibilní a zároveň přesný na minutu, dá se s nima dobře smlouvat a vždycky se jednalo o individuální výlet/jízdu - žádná masovka :-)

Do následujícího dne se nám podařilo nakombinovat:

1. výlet na Changuu, kterému se říká Prison Island a žijí tu obří staleté želvy

2. šnorchlování okolo korálových útesů + spousta ovoce ke sváče

3. Spice tour včetně místní hostiny

Většinou to lidi absolvují během dvou dnů, ale v pohodě se stíhá během jednoho ;-) Komplet jsme každý zaplatil 77.000TZS + 4USD vstup na ostrov.

Protože jsme s nima byli happy a protože jsou docela v pohodě i přes ceny, využívali jsme je i místo klasických taxiků. Přesun na Nungwi nás vyšel na 62.000TZS, to samé přesun z Kendwy zpět do Stone Town. Na letiště jsme pak s nimi jeli za 15.000TZS.

Nungwi a Kendwa lze při odlivu projít pěso, bacha ale na příliv, pak budete muset kdyžtak cca 20min taxikem (15.000TZS) příšernýma bahnitýma něco jako polňačkama.

Na Kendwě se pořádá v The Rocks full moon party, jinak se tam moc nepaří. Drinky tu ale prodávaj, nebojte :-D Jo a dá se tu nechat i tetovat ;-) ;-)

FAJN VĚDĚT

BEZPEČNOST

Spousta lidí se Afriky bojí. Bojí se bezpečnosti. Nebo spíš nebezpečnosti. Každopádně my žádnou negativní zkušenost nemáme. A co jsme mluvili s ostatníma cestovatelema, je to vážně v pohodě. Jasně, po setmění prostě nechoď do centra Nairobi ani divných uliček...to ale nejděš ani v jižní Americe a vlastně ani v L.A. ne ;-) Pravda je, že lidi tu jsou neskutečně milý a vřelý. Dávat si pozor je na místě, to vám radim si ale dávat všude ;-)

CHUDOBA A DĚTI S NAFOUKLÝMA BŘÍŠKAMA

To je přesně to, co jsem si představila, když se řeklo Afrika.

Keňa a Tanzanie ale patří k té bohatší Africe a žádný smutný věci jsme tu nezaznamenali. Tedy vlastně jednu jo - v Keni jsou zakázaný plastový igelitky a sáčky. Červený nápisy na vás budou řvát už na letišti. Vstup s plasťačkou pouze pod pokutou. "Blbost," říkám si, "jednu tašku na boty prostě potřebuju." A tak ji propašuju s sebou. Problém žádnej... Proč jsou ale zakázaný pochopíš hned jak vyjedeš z letiště. Takovej bordel se jen tak nevidí. Cáry plastů jsou prostě všude a to nejen v Nairobi, ale i v těch nejmenších vesničkách. Bohužel keňani věří, že když zahodí plastovou lahem na zem, dávají práci těm chudejm. Chudí nepořádek ale nesbírají, takže to všechno zůstává na zemi...

Oproti Keni je Tanzánie alabastrově čistá. Igelitky tam zakázané nejsou. A děti s nafouklejma bříškama taky ne. Já jsem větší fanda Keni - přišla mi víc surová, víc autentická; pokud máš ale radši pohodlí a čistotu, Tanzanie je jasná volba.

VODA

Když jsme odlítali, měla jsem představu, že litr bude stát tak stovku. V Africe je přece vody nedostatek... Lahev stojí ale stejně jako v ČR. Na turistických místech cca 25Kč, v malých obchůdcích okolo 10ti korun.

BUDE DRAHO

Asie to není, ale myslela jsem, že bude dráž. Keňa je obecně levnější, dobře se najíš do 10USD, na Zanzi o pár dollarů víc. Částka za safari zní vysoce, ale během vlastně nic neutratíš, máš kde spát, co jíst, co pít; nakonec to nevychází přece zas tak zle ;-)

ANGLIČTINA

V Keni umí každej, neskutečně to tu cestu a vyjednávání usnadňuje. V Tanzanii to není uplně stoprocentní, ale lidi v cestovnim ruchu umějí perfektně.

HAKUNA MATATA

Todle slovní spojení uslyšíš pořád a všude. Skoro by člověk řekl, že to znamená dobrý den, ve skutečnosti je to ale "Dont you worry." Afričani to používají prakticky za každou větou. Především pokoutníci na plážích, co se s váma budou chtít pořád vybavovat. Ze začátku jsem to brala, ale když přišel třicátej, už mě nebavilo si s každym povídat to samý a pak odmítat koupi nějakých jejich blbostí. Alča vymyslela ultimátní způsob, jak se jich zbavit: "Thank you. Bye." a ignorace.

WIFI & INTERNET V MOBILU

Už několik let jsem zvyklá, že na takovýdlech výletech kupuju lokální SIMku. Ať to stojí, co to stojí, vždycky to vyjde levnějí než data roaming a neskutečně to usnadní celý pobyt. Wifi totiž většinou nejde a když potřebuješ mapy, bookovat hotely, googlit jak se kam dostaneš a tak, místní SIMka je nejlepší řešení. V parcích sice není signál, ale na přejezdy a města značka ideál.

1) SIM v Keni jsem koupila hned na letišti za 12USD (sim + 10GB na 30 dní), Airtel. Fungoval fajné.

2) SIM v Tanzanii jsem koupila v Arushe za 32.000TZS (sim + 10GB na 30 dní), Airtel. Fungoval taky OK.

Finance

• 2.750 CZK - ostatní výlety a vstupy​

• 8.100 CZK - hotely​

• 5.250 CZK - jídlo + pití

• 2.000 CZK - ostatní (SIM, atd)